نحوه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک + هزینه تبدیل 1404 و معرفی مراکز > 자유게시판

본문 바로가기

자유게시판

نحوه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک + هزینه تبدیل 1404 و معرفی مراکز

페이지 정보

profile_image
작성자 Vincent Norther…
댓글 0건 조회 43회 작성일 25-09-02 03:31

본문

نحوه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک + هزینه تبدیل 1404 و معرفی مراکز



2025-04-06T15:42:14



تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک یکی از خدمات تخصصی و پرتقاضا در حوزه تعمیر و ارتقاء سیستم انتقال قدرت خودروهاست. در این مقاله از گیربکس پکن، به طور کامل به مراحل، هزینه‌ها، مزایا و معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می‌پردازیم. اگر شما هم قصد دارید خودروی خود را از حالت دنده‌ای به اتوماتیک تبدیل کنید، در ادامه با ما همراه باشید.


 نحوه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک


تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک فرایندی تخصصی است که نیاز به تغییرات فنی متعدد در سیستم انتقال قدرت خودرو دارد. در این فرآیند، گیربکس دستی به همراه برخی قطعات جانبی شامل پدال کلاچ، سیم‌کشی‌ها، ECU، جعبه فرمان و سیستم خنک‌کننده تعویض می‌شود و با یک گیربکس اتوماتیک هماهنگ جایگزین می‌شود.


مراحل تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک عبارتند از:



  1. جداسازی گیربکس دستی و قطعات وابسته
  2. نصب گیربکس اتوماتیک مناسب با موتور خودرو
  3. تنظیمات الکترونیکی و اتصال ECU جدید
  4. نصب اهرم دنده اتوماتیک و حذف پدال کلاچ
  5. بررسی و آزمایش سیستم برای اطمینان از عملکرد صحیح

در مرکز تخصصی گیربکس پکن، این فرایند توسط تکنسین‌های مجرب با ابزارهای پیشرفته انجام می‌شود.


اگر قصد دارید خودروتون رو به گیربکس اتومات تبدیل کنید، بد نیست با ساختار و مشکلات رایج گیربکس‌های CVT هم آشنا بشید تا در آینده در صورت نیاز، راحت‌تر برای تعمیر گیربکس CVT اقدام کنید.


هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک


هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک  بسته به نوع خودرو، مدل گیربکس انتخابی، هزینه قطعات جانبی و دستمزد نصب متفاوت است. معمولاً هزینه تبدیل در خودروهای داخلی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است و در خودروهای وارداتی ممکن است بیشتر نیز باشد.


عوامل موثر بر هزینه:


– نوع گیربکس (CVT، AMT، AT)
– قیمت ECU هماهنگ
– نوع خودرو و سال ساخت
– نیاز به قطعات خاص یا کمیاب


در گیربکس پکن قیمت‌ها به‌صورت شفاف و با مشاوره رایگان ارائه می‌شود.


معایب گیربکس دستی نسبت به گیربکس اتوماتیک


مقایسه گیربکس دستی با اتوماتیک نشان می‌دهد که گیربکس دستی معایبی دارد که باعث می‌شود بسیاری از رانندگان تمایل به تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک داشته باشند:


– خستگی در رانندگی در ترافیک‌های شهری
– نیاز به هماهنگی دقیق در تعویض دنده
– امکان خرابی کلاچ در استفاده طولانی‌مدت
– مناسب نبودن برای رانندگان تازه‌کار



البته به گفته همشهری آنلاین: برخی افراد نیز لذت رانندگی را در تعویض دنده و کلاچ گرفتن می‌دانند و حتی برای خرید خودرو نیز به سراغ خودروهایی می‌روند که امکان تعویض دستی دنده را هم داشته باشد.


هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک 206


اگر شما هم به فکر تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک پژو 206 افتاده‌اید، احتمالاً مهم‌ترین سوالی که دارید اینه: webpage هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک 206 چقدره؟ توی این بخش، ما تمام هزینه‌های مربوط به این تغییر بزرگ رو با جزئیات برات نوشتیم؛ از قیمت قطعات تا اجرت تبدیل، لوازم جانبی، تنظیمات ECU و حتی روغن گیربکس!


لیست کامل هزینه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک 206 (قیمت به تومان)





آیتم/قطعه مورد نیاز
حدود هزینه (تومان)




گیربکس اتوماتیک سالم (دست دوم AL4 یا AM6)
18,000,000 تا 25,000,000


تورک کانورتر (Torque Converter)
4,000,000 تا 6,000,000


سیم‌کشی و دسته سیم گیربکس اتومات
1,500,000 تا 2,500,000


کامپیوتر (ECU) هماهنگ با گیربکس اتومات
3,500,000 تا 5,000,000


پایه گیربکس و تجهیزات نصب
1,000,000 تا 2,000,000


روغن گیربکس (ATF مخصوص AL4/AM6)
800,000 تا 1,200,000


اجرت تبدیل و برنامه‌ریزی ECU
6,000,000 تا 8,000,000


تنظیمات، تست نهایی، عیب‌یابی
500,000 تا 1,000,000


جمع تقریبی کل هزینه تبدیل
35 تا 50 میلیون تومان








نکاتی که قبل از تبدیل گیربکس دستی 206 به اتوماتیک باید بدونید




  • اگر از مدل‌های 206 تیپ 2 یا تیپ 5 استفاده می‌کنید، تبدیل امکان‌پذیر است ولی نیاز به مهارت بالای برق‌کار دارد.




  • در صورتی که گیربکس اتومات معیوب نصب شود، هزینه تعمیر یا تعویض آن مجدد بالاست.




  • حتماً تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک پژو 206 را در تعمیرگاه‌های تخصصی و دارای گارانتی انجام دهید.




  • تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک روی مصرف سوخت و شتاب خودرو تأثیر می‌گذارد. این موضوع را حتماً در نظر بگیرید.




تبدیل گیربکس معمولی به اتوماتیک در کدام خودروها امکان‌پذیر است؟


در اکثر خودروهای تولید داخل مانند پژو، پراید، تیبا، سمند، 206، ال 90 و بسیاری از خودروهای وارداتی امکان تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک وجود دارد. مهم‌ترین شرط، موجود بودن گیربکس مناسب و قطعات جانبی سازگار با مدل خودرو است.


آیا برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک نیاز به تغییر سند خودرو یا مجوز راهنمایی و رانندگی است؟


در حال حاضر برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک نیازی به تغییر سند یا گرفتن مجوز از راهنمایی و رانندگی نیست، اما در برخی موارد ممکن است برای انجام معاینه فنی نیاز به ثبت تغییرات در کارت خودرو باشد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام، با مراکز معاینه فنی منطقه خود هماهنگی انجام دهید.


آیا برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک از گیربکس نو استفاده می‌شود؟


بسته به بودجه مشتری، امکان استفاده از گیربکس نو یا دست دوم سالم و بازسازی‌شده وجود دارد. گیربکس‌های نو هزینه بالاتری دارند اما عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری ارائه می‌دهند. در مقابل، گیربکس‌های بازسازی‌شده نیز می‌توانند گزینه اقتصادی و مناسبی باشند، به شرطی که توسط مرکز معتبری مثل گیربکس پکن بررسی و تست شده باشند.


برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک از چه گیربکسی استفاده می‌شود؟


انواع مختلفی از گیربکس‌ها برای تبدیل مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله:
– گیربکس‌های اتوماتیک کلاسیک (AT)
– گیربکس‌های CVT(مناسب خودروهای جدید)
– گیربکس‌های AMT (نیمه‌اتومات)


انتخاب نوع گیربکس بستگی به مدل خودرو و عملکرد مورد انتظار دارد. در گیربکس پکن پس از بررسی کامل، بهترین گزینه پیشنهاد می‌شود.


گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در ایران


فرض کنید قصد تبدیل گیربکس دستی به اتومات 206 را دارید. همان‌طور که می‌دانید مدل‌های کارخانه‌ای اتومات پژو 206 نیز در ایران تولید می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که برای اتوماتیک شدن پژو 206 دستی، دقیقا همان گیربکس اتوماتیک کارخانه‌ای را جایگزین جعبه دنده معمولی می‌کنند. این تصور کاملا اشتباه است. اجازه دهید خیال شما را راحت کنیم. اصلا در ایران چیزی به نام گیربکس اتوماتیک نو نداریم.



 علائمی که نشان می‌دهد گیربکس خودروی شما نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد
این علائم می‌توانند نشانه‌هایی از مشکل در گیربکس خودرو باشند که ممکن است به دلیل خرابی قطعات داخلی، روغن گیربکس کم یا کثیف، یا تنظیمات نادرست در سیستم گیربکس ایجاد شده باشند. در مورد مشکلاتی مانند



  • مشکلات در تعویض دنده‌ها: اگر هنگام تعویض دنده‌ها احساس سختی یا تاخیر در عملکرد وجود داشته باشد، این می‌تواند نشان‌دهنده نقص در سیستم دنده یا شفت گیربکس باشد.
  • لرزش و صدای غیرطبیعی از گیربکس: لرزش یا صدای غیرعادی که از گیربکس به گوش می‌رسد، ممکن است به دلیل خرابی بلبرینگ‌ها، قطعات متحرک یا مشکلات در کلاچ باشد.
  • افزایش مصرف سوخت: هنگامی که گیربکس به درستی عمل نکند، ممکن است خودرو مجبور به مصرف سوخت بیشتری برای حرکت شود، زیرا انتقال قدرت به درستی انجام نمی‌شود.
  • کاهش عملکرد خودرو: کاهش شتاب یا قدرت خودرو نیز می‌تواند به علت مشکلات در گیربکس باشد که انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را به درستی انجام نمی‌دهد.


در صورتی که این علائم مشاهده شوند، بهتر است که خودرو را به تعمیرگاه تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک منتقل کنید تا از خرابی‌های جدی‌تر جلوگیری شود.


سوالات متداول درباره تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک


1. نحوه تبدیل ۵ دنده سرعتی به ۶ دنده چگونه است؟


برای این کار نیاز به تعویض کامل گیربکس و هماهنگ‌سازی ECU وجود دارد. این نوع تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک بیشتر در خودروهای اسپرت یا خودروهایی با توان بالا انجام می‌شود.


 2. مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک چیست؟


– راحتی بیشتر در رانندگی
– کاهش استهلاک کلاچ
– بهبود مصرف سوخت در برخی مدل‌ها
– کاهش خستگی در ترافیک
– مناسب برای رانندگان تازه‌کار یا سالمندان


 3. معایب تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک چیست؟


– هزینه نسبتاً بالا
– در صورت اجرای ناصحیح ممکن است عملکرد گیربکس مختل شود
– در برخی مدل‌ها، قدرت و شتاب کمی کاهش می‌یابد


 4. گیربکس چه خودروهایی قابل تبدیل نیست؟


خودروهایی که:
– گیربکس هماهنگ اتوماتیک برایشان در بازار موجود نیست
– سیستم ECU بسته و محدود دارند
– فضای نصب گیربکس اتوماتیک در آن‌ها محدود است


برای اطمینان، بررسی اولیه توسط کارشناسان گیربکس پکن توصیه می‌شود.


5. آیا تبدیل دنده دستی به اتومات در نمایندگی‌ها انجام می‌شود؟


خیر. بیشتر نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خودروسازی این خدمت را ارائه نمی‌دهند، زیرا این تبدیل جزء خدمات رسمی آن‌ها نیست. اما در مراکز تخصصی مثل گیربکس پکن به‌صورت کاملاً تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌شود.


6. آیا در خودروهای اتوماتیک می‌توان به‌صورت دستی دنده عوض کرد؟


بله. بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک مدرن دارای قابلیت تیپ‌ترونیک یا شیفت دستی هستند که به راننده اجازه می‌دهد دنده‌ها را به‌صورت نیمه‌دستی کنترل کند.


در پایان، اگر به دنبال تبدیل مطمئن و حرفه‌ای گیربکس دستی به اتوماتیک هستید، کارشناسان ما در گیربکس پکن آماده ارائه مشاوره، بررسی تخصصی و اجرای حرفه‌ای این خدمات هستند.


7- تعویض یا تعمیر گیربکس اتوماتیک کدام بهتر است؟


بسته به میزان آسیب و هزینه‌های تعمیر، تصمیم‌گیری درباره تعویض یا تعمیر گیربکس اتوماتیک متفاوت است. در صورتی که گیربکس آسیب جدی دیده باشد و تعمیر آن هزینه‌بر باشد، تعویض آن می‌تواند گزینه بهتری باشد.


8.گیربکس چه خودروهایی قابل تبدیل نیست؟


در بازار ایران و جهان، برخی خودروها به‌صورت انحصاری برای تولید فقط در نسخه اتوماتیک یا فقط در نمونه دستی طراحی شدند. برای این گروه خودروها تقریبا هیچ حق انتخابی برای تغییر گیربکس وجود ندارد. همچنین بسیاری از خودروهای مونتاژی و وارداتی دو دهه اخیر بازار ایران تنها در یک ستاپ مشخص روانه بازار شده‌اند و یافتن گیربکس متفاوت دستی یا اتوماتیک برای آن‌ها تقریبا غیر ممکن و در بهترین حالت تنها منوط به واردات از بازارهای خارجی است.


به عنوان مثال، تقریبا تمامی بی ام و ها و مرسدس بنزهای وارداتی بازار ایران با گیربکس اتوماتیک به کشور راه یافتند و شاید تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها با گیربکس دستی در بازار وجود داشته باشد. در نتیجه اگر کسی برای این دست خودروها تمایل به استفاده از گیربکس دستی یا اتوماتیک مدل بالا داشته باشد، مجبور است گیربکس مناسب را از بازار وارداتی دست دوم کشورهای حاشیه خلیج فارس تهیه کند. در خودروهای دو دیفرانسیل، به هنگام تغییر گیربکس باید محل خروجی گاردان محور جلو را نیز در نظر داشت. عدم تناسب در محل خروجی گاردان محور جلو، عمل تعویض گیربکس را غیر ممکن می‌کند.








































4/5 - (4 امتیاز)

댓글목록

등록된 댓글이 없습니다.


Copyright © http://www.seong-ok.kr All rights reserved.