15 علت روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
페이지 정보

본문
15 علت روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
2025-08-12T15:03:32
روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی یکی از مشکلات شایع در خودروها است که میتواند عملکرد سیستم انتقال قدرت را مختل کند. گیربکس، به خصوص در خودروهای اتومات، به دلیل ساختار پیچیدهتر و حساسیت بالاتر، نیازمند مراقبت ویژه است. در این مقاله به بررسی کامل علتها، نشانه ها و روش های رفع و پیشگیری از روغن ریزی گیربکس میپردازیم تا شما بتوانید از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید.
دلیل روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
1. فرسودگی کاسه نمد ورودی یا خروجی گیربکس
کاسه نمدهای ورودی و خروجی گیربکس با گذشت زمان فرسوده شده و منجر به نشت روغن میشوند.
2. خرابی یا پوسیدگی اورینگها و واشرها
اورینگها و واشرهای آببندی بین قطعات داخلی یا بین پوسته و کارتل گیربکس در اثر حرارت، فشار و گذر زمان خراب میشوند.
3. شل شدن یا باز شدن پیچهای کارتل گیربکس
لرزش مداوم خودرو یا تعمیرات غیر اصولی ممکن است باعث شل شدن پیچها شود.
4. سوراخ یا ترک خوردن پوسته گیربکس
برخورد سنگ یا موانع در جاده، تصادف یا حتی خوردگی فلز در اثر رطوبت باعث سوراخ شدن پوسته میشود.
5. پر کردن بیش از حد روغن گیربکس
فشار داخلی ناشی از روغن اضافه، از نقاط ضعیف بیرون میزند و نشتی ایجاد میکند.
6. خرابی یا ساییدگی شفتها
ساییدگی شفت جایی که با کاسه نمد در تماس است باعث عبور روغن میشود.
7. مشکل در هواکش گیربکس (Breather)
هواکش یا سوپاپ تهویه وظیفه خارج کردن بخار و فشار اضافی را دارد. اگر مسدود شود، فشار داخلی باعث نشتی میشود.
8. آسیب دیدن کارتل گیربکس
کارتل که مخزن اصلی روغن است، اگر ضربه بخورد یا واشر بین آن و پوسته آسیب ببیند، نشتی رخ میدهد.
9. استفاده از روغن نامناسب یا بیکیفیت
برخی روغنها با مواد آب بندی سازگار نیستند و باعث خشک شدن و ترک خوردن واشرها میشوند.
10. خرابی خنک کننده روغن گیربکس (در مدلهای اتومات)
خرابی خنک کننده روغن در گیربکس اتومات باعث نشتی روغن و احتمال ورود آن به سیستم خنک کننده میشود.
11. ضربه یا فشار بیش از حد در حین یدککشی یا حمل بار سنگین
فشار حرارتی و مکانیکی زیاد باعث داغ شدن و خراب شدن آب بندیها میشود.
12. قدیمی و کهنه بودن قطعات داخلی گیربکس
در خودروهای قدیمی، عمر بالای گیربکس و کارکرد زیاد، نشتی را تقریبا اجتناب ناپذیر میکند.
13. ترک یا شکستگی در محفظه شیرهای هیدرولیک (Valve Body) – (مخصوص گیربکس اتومات)
نشتی از محل اتصال این بخش با پوسته یا واشر بین آنها بسیار رایج است.
14. نصب یا تعمیرات غیراصولی
اگر در هنگام مونتاژ گیربکس، واشر یا کاسه نمد بهدرستی در جای خود نصب نشود، نشتی زود هنگام رخ میدهد.
15 علت روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی. سایش و خوردگی داخلی به دلیل آلودگی روغن
ذرات فلزی یا گردوغبار در روغن میتوانند روی سطوح آببندی خط بیندازند و باعث عبور روغن شوند.
نشانه های روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
- لکه های روغن زیر خودرو
کاهش سطح روغن گیربکس
صدای غیر عادی از گیربکس
سخت جا رفتن دندهها یا تأخیر در تعویض دنده
بوی سوختگی روغن
لرزش یا ضربه در هنگام حرکت
روشن شدن چراغ هشدار گیربکس یا چک انجین
برای آشنایی کامل با علائم روغن ریزی گیربکس مقاله مربوط به آن را کامل مطالعه کنید.
راه های رفع روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
رفع روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی نیاز به بررسی دقیق و تعمیر اصولی دارد. برخی اقدامات مؤثر عبارتند از:
تعویض کاسهنمدها و اورینگهابا جایگزینی قطعات فرسوده، مسیر خروج روغن بسته میشود.
محکم کردن پیچها و اتصالاتپیچهای شل شده باید با گشتاور مناسب بسته شوند تا از نشتی جلوگیری شود.
تعمیر یا تعویض پوسته گیربکسدر صورت ترک یا سوراخ، باید قسمت آسیب دیده جوشکاری یا تعویض گردد.
تنظیم سطح روغن گیربکستخلیه مقدار اضافی یا افزودن روغن به میزان صحیح، فشار داخلی را متعادل میکند.
گاهی اوقات رفع روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی تنها با یک تعمیر جزئی انجام میشود، اما در موارد شدید ممکن است نیاز به باز کردن کامل گیربکس باشد.
راه های پیشگیری از روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
سرویس دورهای منظمبررسی وضعیت روغن و قطعات آب بندی هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر.
رانندگی ملایمپرهیز از شتاب گیری یا ترمز گیری ناگهانی که باعث فشار بیش از حد به گیربکس میشود.
اجتناب از برخورد با موانعمراقبت از زیر خودرو در مسیرهای ناهموار.
استفاده از روغن مناسباستفاده از روغن توصیه شده توسط کارخانه برای افزایش طول عمر گیربکس و جلوگیری از روغن ریزی گیربکس.
همچنین اگر در حین رانندگی با خودروهایی مجهز به گیربکس CVT متوجه صدای غیرعادی، لرزش یا تأخیر در تعویض دنده شدید، بهتره هرچه زودتر برای تعمیر گیربکس CVT اقدام کنید تا از هزینههای سنگین بعدی جلوگیری بشه.
سوالات متداول درباره روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی
آیا روغن ریزی گیربکس خطرناک است؟بله. اگر نشتی برطرف نشود، کمبود روغن باعث افزایش اصطکاک و داغ شدن گیربکس شده و در نهایت ممکن است نیاز به تعمیر اساسی یا تعویض گیربکس باشد.
اگر فقط کمی روغن ریزی گیربکس وجود داشته باشد، لازم است تعمیر کنم؟بله. حتی نشتی جزئی هم میتواند با گذر زمان شدیدتر شود و خسارت بیشتری وارد کند. بهتر است مشکل سریع بررسی و رفع شود.
آیا نوع رانندگی روی احتمال نشتی گیربکس تأثیر دارد؟بله. رانندگی پرشتاب، یدک کشی سنگین یا حرکت در مسیرهای ناهموار فشار زیادی به گیربکس وارد میکند و احتمال روغن ریزی را افزایش می???دهد.
چه رنگی از روغن نشتی نشان میدهد که مشکل از گیربکس است؟روغن گیربکس معمولاً قرمز یا قرمز مایل به قهوهای است. اگر زیر خودرو روغنی با این رنگ مشاهده کردید، احتمال زیاد مربوط به روغن ریزی گیربکس است.
روغن ریزی گیربکس اتومات و دستی ، چه در مدل های اتومات و چه در گیربکس های دستی، مشکلی است که نباید آن را نادیده گرفت. بی توجهی به این نشتی حتی اگر جزئی باشد، میتواند به خرابی های پرهزینه و کاهش عمر مفید خودرو منجر شود.
چقدر این مطلب برای شما مفید بود؟
- 이전글KRAKEN: алгоритм по кодам внутреннего 25.09.02
- 다음글μητέρα Ελλάδα γυναίκα Ενεργειακές κοινότητες Πάτρα: Αυτός είναι ο στυγερός δολοφόνος της άτυχης 43χρονης (vid)! 25.09.02
댓글목록
등록된 댓글이 없습니다.